Algemene voorwaarden
1. Definities
1.1 In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Opdrachtgever: de partij die met Opdrachtnemer als Opdrachtnemer een Overeenkomst van opdracht sluit.
Opdrachtnemer: Appsolis BV KvK nummer 67349250.
Overeenkomst of Overeenkomst van opdracht: een tussen de Opdrachtgever respectievelijk zijn rechtsopvolger(s) en Opdrachtnemer gesloten overeenkomst waarbij Opdrachtnemer zich verbindt tot het verrichten van advies- en dienstverleningswerkzaamheden op het gebied van kennisverwerving, kennisdeling en leercultuur, inclusief het verzorgen van opleidingen en kennisevenementen en het ontwikkelen van leermethodiek en leermiddelen, een en ander in de ruimste zin des woords.
1.2 Alle opdrachten worden, met terzijdestelling van de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 BW en 7:409, uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door Opdrachtnemer.
2. Werkingssfeer
2.1 Deze algemene voorwaarden maken deel uit van alle Overeenkomsten van opdracht, strekkend tot het verrichten van werkzaamheden door Opdrachtnemer, en van alle daaruit voortvloeiende en/of daarmee samenhangende overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, respectievelijk hun rechtsopvolgers, alsmede van alle door Opdrachtnemer gedane aanbiedingen of offertes.
2.1.1 Deze voorwaarden zijn ook van toepassing als de Opdrachtnemer werkzaamheden verricht ten behoeve van de Opdrachtgever waarvoor een duidelijke aanleiding aanwezig is en de Opdrachtgever deze werkzaamheden impliciet aanvaart.
2.2 De voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle Overeenkomsten met Opdrachtnemer voor de uitvoering waarvan diensten van derden worden betrokken.
2.3 De toepasselijkheid van inkoopvoorwaarden of andere algemene voorwaarden van Opdrachtgever wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.
2.4 Van deze voorwaarden afwijkende bedingen zijn slechts van kracht indien en voor zover Opdrachtnemer deze uitdrukkelijk en schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd.
2.5 Indien een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van deze nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij doel en strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) zoveel mogelijk in acht zullen worden genomen.
3. Aanbiedingen, voorstellen en offertes
Aanbiedingen, voorstellen, bevestigingen en offertes hebben dezelfde status in het kader van deze voorwaarden. Zij worden hier aangeduid als offertes.
3.1 Alle offertes van Opdrachtnemer zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan door haar gemaakte offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij binnen 30 dagen plaatsvindt.
3.2 De opdrachtbevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verstrekte informatie.
3.3 De prijzen in de in artikel 3.1 genoemde offertes zijn exclusief BTW en eventuele andere heffingen van overheidswege.
3.4 Indien de aanvaarding afwijkt van het aanbod van Opdrachtnemer is Opdrachtnemer aan deze aanvaarding niet gebonden, tenzij Opdrachtnemer de afwijking expliciet accepteert.
3.5 Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
4. Totstandkoming van de Overeenkomst van opdracht
4.1 De Overeenkomst van opdracht komt tot stand op het moment dat de Opdrachtgever de door de Opdrachtnemer gedane offerte aanvaardt, of Opdrachtnemer de opdracht bevestigt.
4.2 Aanvaarding en bevestiging zoals omschreven onder 4.1 vinden in principe digitaal plaats.
4.3 Als de Opdrachtnemer met de uitvoering van geoffreerde werkzaamheden ten behoeve van de Opdrachtgever is gestart, zonder dat is voldaan aan 4.1 en/of 4.2, wordt de opdracht geacht tot stand te zijn gekomen, onder toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden.
4.4 Het staat partijen vrij te bewijzen dat de Overeenkomst van opdracht op andere wijze tot stand is gekomen.
4.5 Op aan de uitvoering van de opdracht verbonden additionele werkzaamheden zijn in de offerte genoemde afspraken en deze algemene voorwaarden integraal van toepassing.
4.6 Aanvullende bepalingen bij inzet van trainers en docenten
Onverlet de voorgaande bepalingen onder 4 zijn met betrekking tot de inzet van docenten de volgende aanvullende voorwaarden van toepassing:
4.6.1 Opties
Opdrachtgever kan voor de uitvoering van werkzaamheden op bepaalde data en/of door specifieke uitvoerders een optie nemen. Daarbij gelden de volgende spelregels:
Als aan de voorwaarden die gevraagd zijn kan worden voldaan, zal de Opdrachtnemer de optie bevestigen aan de Opdrachtgever. De optie gaat in op het moment dat deze is bevestigd en geldt tot drie weken voor de beoogde uitvoeringsdatum (optietermijn). Aan de optie zijn geen kosten verbonden.
Aan het einde van de optietermijn worden de opties automatisch omgezet in een opdracht. Als Opdrachtgever de optie wil laten vervallen, dient deze dat per mail aan de Opdrachtnemer te melden.
Als Opdrachtnemer het verzoek krijgt om een opdracht uit te voeren waardoor de in optie genomen opdracht niet kan worden uitgevoerd, zal de Opdrachtnemer voordat deze nieuwe opdracht wordt bevestigd de Opdrachtgever de gelegenheid geven de optie om te zetten in een opdracht.
4.6.2 Annulering
Indien Opdrachtgever de uitvoering van een bevestigde opdracht annuleert, is de Opdrachtgever de volgende annuleringskosten verschuldigd aan de Opdrachtnemer:
| Aantal dagen tussen de annuleringsdatum en de eerste uitvoeringsdatum | Verschuldigd percentage van het bedrag van de opdracht exclusief reiskosten |
|---|---|
| Meer dan 90 | 0% |
| Van 61 tot en met 90 | 10% |
| Van 31 tot en met 60 | 30% |
| Van 8 tot en met 30 | 50% |
| Korter dan 8 dagen | 100% |
Annulering betreft in alle gevallen de volledige opdracht.
4.6.3 Ziekte of overmacht
In geval van verhindering door ziekte of overmacht zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever hiervan onverwijld op de hoogte stellen en alles doen wat in haar vermogen ligt om voor vervanging te zorgen.
Opdrachtgever kan in geval van aantoonbare ziekte en/of overmacht bij Opdrachtnemer geen claim deponeren betreffende derving van inkomsten.
4.6.4 Overname medewerkers
Het is de Opdrachtgever, relaties van de Opdrachtgever en hen gelieerde ondernemingen niet toegestaan om in een periode van 12 maanden na de beëindiging van een opdracht een door de Opdrachtnemer in te zetten persoon te benaderen met als doel dat de desbetreffende persoon werkzaamheden verricht, anders dan in dienst van de Opdrachtnemer.
Als de Opdrachtgever dit verbod overtreedt, is de Opdrachtgever per geval een onmiddellijk opeisbare vergoeding verschuldigd. De vergoeding wordt bepaald als: 52 maal (drie maand minus 20% indirect) het op dat moment geldende standaard dagtarief voor de inzet van de desbetreffende medewerker, vermeerderd met een vast bedrag van € 10.000.
5. Gegevens en informatie
5.1 Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke Opdrachtnemer naar haar oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
5.2 Opdrachtnemer is slechts gehouden tot (verdere) uitvoering van de opdracht indien Opdrachtgever alle door Opdrachtnemer verlangde gegevens en informatie, in de vorm en op de wijze als door Opdrachtnemer gewenst, heeft verstrekt. Extra kosten van Opdrachtnemer, ontstaan doordat Opdrachtgever de verlangde gegevens of informatie niet, niet tijdig of niet behoorlijk heeft verstrekt, komen voor rekening van Opdrachtgever.
5.3 Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de opdracht van belang kunnen zijn.
5.4 Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens hem aan Opdrachtnemer verstrekte gegevens en informatie.
6. Uitvoering van de opdracht
6.1 Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke perso(o)n(en) de opdracht wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door Opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht. Personen die door Opdrachtnemer worden ingezet, zijn bevoegd en in staat de werkzaamheden uit te voeren.
6.2 Opdrachtnemer zal de werkzaamheden naar beste vermogen en als een zorgvuldig handelend beroepsbeoefenaar uitvoeren, Opdrachtnemer kan evenwel niet instaan voor het bereiken van enig beoogd resultaat.
6.3 Termijnen waarbinnen werkzaamheden dienen te zijn voltooid, zijn slechts fatale termijnen indien zulks schriftelijk is overeengekomen.
6.4 Is Opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd of dient hij voor de uitvoering benodigde informatie ter beschikking te stellen, dan gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden afgerond niet eerder in dan nadat de vooruitbetaling geheel is ontvangen, respectievelijk de informatie geheel ter beschikking is gesteld.
6.5 Tijdens de uitvoering van de opdracht zullen Opdrachtgever en Opdrachtnemer op verzoek van een van hen door middel van elektronische mail met elkaar kunnen communiceren. Zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever erkennen dat aan het gebruik van elektronische mail risico’s kleven zoals, maar niet beperkt tot, vervorming, vertraging en virussen. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn jegens elkaar niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit het gebruik van elektronische mail. Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer zullen al hetgeen redelijkerwijs van ieder van hen verwacht mag worden doen of nalaten om te voorkomen dat vorenbedoelde risico’s zullen optreden.
7. Intellectuele vermogensrechten
7.1 Alle rechten met betrekking tot producten van de geest die Opdrachtnemer bij de uitvoering van de opdracht ontwikkelt of gebruikt, daaronder mede begrepen adviezen, werkwijzen, (model)contracten, systemen, systeemontwerpen en computerprogramma’s, komen toe aan Opdrachtnemer, voor zover deze niet reeds aan derden toekomen.
7.2 Behoudens de uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer is het Opdrachtgever niet toegestaan de producten van de geest of de vastlegging daarvan op gegevensdragers al dan niet tezamen met of door inschakeling van derden te verveelvoudigen, openbaren of exploiteren, onverminderd het bepaalde in artikel 8.3.
7.3 Het is Opdrachtgever niet toegestaan de producten van de geest van Opdrachtnemer of de vastlegging daarvan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer aan derden ter hand te stellen.
8. Geheimhouding
8.1 Opdrachtnemer is verplicht de door of namens Opdrachtgever verschafte gegevens en informatie geheim te houden tegenover derden die niet bij de uitvoering van de opdracht zijn betrokken. Deze verplichting geldt niet voor zover op Opdrachtnemer een wettelijke of beroepsplicht rust tot openbaarmaking of Opdrachtgever Opdrachtnemer van de geheimhoudingsplicht heeft ontheven.
8.2 Tenzij daartoe door Opdrachtnemer voorafgaande schriftelijke toestemming is verleend, zal Opdrachtgever de inhoud van rapporten, adviezen of andere al of niet schriftelijke uitingen van Opdrachtnemer, die niet zijn opgesteld of gedaan met de strekking derden van de daarin neergelegde informatie te voorzien, niet openbaar maken. De Opdrachtgever zal er tevens voor zorgdragen dat derden niet van de in de vorige zin bedoelde inhoud kennis kunnen nemen.
8.3 Opdrachtnemer zal haar verplichtingen op grond van dit artikel tevens opleggen aan door haar ingeschakelde derden.
9. Prijzen, tarieven en toeslagen
9.1 Standaard tarievenlijst
Als geen prijsafspraken zijn gemaakt is de standaard tarievenlijst van toepassing. De geldende standaard tarievenlijst is te allen tijde opvraagbaar.
9.2 Tariefstelling
De uitvoering van alle opdrachten wordt digitaal bevestigd. Daarbij wordt het tarief waartegen de opdracht wordt uitgevoerd vermeld.
Als er geen prijs is vermeld, zijn de standaard tarieven van toepassing.
Uitgangspunt voor afrekening is inzet per dag.
- Een dag telt maximaal 8 uren aaneengesloten.
- Een dagdeel telt maximaal 2 dagdelen van maximaal 4 uur aaneengesloten.
- In alle gevallen geldt dat per uur 10 minuten pauze wordt ingelast.
Tariefstelling
- Het tarief wordt uitgedrukt in € (euro) per dag.
- Voor een halve dag is het tarief 70% van het dagtarief.
- In geval Appsolis gebruik maakt van inhuur van derden kunnen de tarieven afwijken van tarieven die overeengekomen zijn in een mantelovereenkomst.
9.3 Reiskosten
Alle tarieven zijn exclusief reiskosten. Als niet anders is vastgelegd in de aanbieding of opdrachtbevestiging is er bij aaneengesloten inzet binnen Nederland een eenheidstarief voor reiskosten verschuldigd. Het eenheidstarief is vermeld in de standaard tarievenlijst.
10. Betaling
10.1 Betaling dient zonder enige aftrek, korting of verrekening in euro’s te geschieden door storting of overmaking op de op de factuur van Opdrachtnemer aangegeven bank- of girorekening, binnen veertien dagen (14) na factuurdatum.
10.2 Indien Opdrachtgever niet binnen de in lid 1 genoemde termijn heeft betaald, is Opdrachtnemer gerechtigd, nadat zij Opdrachtgever tenminste eenmaal heeft aangemaand te betalen, zonder nadere ingebrekestelling en onverminderd de overige rechten van Opdrachtnemer, vanaf de vervaldag Opdrachtgever de wettelijke rente in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening.
10.3 Alle buitengerechtelijke kosten die Opdrachtnemer heeft in verband met de incasso van een vordering op Opdrachtgever zijn voor rekening van Opdrachtgever.
10.4 Alle kosten die Opdrachtnemer heeft in verband met een gerechtelijke procedure tegen Opdrachtgever zijn voor rekening van Opdrachtgever, ook voor zover deze kosten de rechterlijke proceskostenveroordeling overtreffen, tenzij Opdrachtnemer als verliezende partij in de kosten wordt veroordeeld. De buitengerechtelijke kosten worden vastgesteld op tenminste 15% van de hoofdsom en rente, onverminderd het recht van Opdrachtnemer om de werkelijke buitengerechtelijke kosten die dit bedrag te boven gaan, van Opdrachtgever te vorderen.
10.5 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om, ook tijdens de uitvoering van een opdracht, indien de financiële positie of het betalingsgedrag van Opdrachtgever daartoe naar het oordeel van Opdrachtnemer aanleiding geeft, van Opdrachtgever gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling en/of het stellen van zekerheid te verlangen, bij gebreke waarvan Opdrachtnemer gerechtigd is de nakoming van haar verplichtingen onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen Opdrachtgever aan Opdrachtnemer uit welke hoofde dan ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
11. Werktijden en werkplek
Deze bepaling geldt met name als docenten worden ingezet op locaties die de Opdrachtgever beschikbaar stelt.
11.1 Werktijden
De standaard werktijden binnen de organisatie zijn vastgesteld op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, tussen 08.00 uur en 18.00 uur.
11.2 Werkplek
De locatie is binnen Nederland.
De werkplek dient door de Opdrachtgever voor aanvang van de werkzaamheden te zijn ingericht en dient te voldoen aan wettelijke eisen en voorwaarden voor het verzorgen van cursussen en trainingen. Dat houdt in dat voor aanvang van de training en dus bij aankomst van de docent:
- het leslokaal volledig en juist is ingericht en afgestemd op de training (voldoende stoelen, tafels, presentatiemiddelen, whiteboard, printer, computers, software, etc.);
- de benodigde hardware toereikend is en voldoet aan de voor de training geldende eisen;
- de benodigde software toereikend is en juist is geïnstalleerd (juiste versies, servicepacks, classroom setup, etc.);
- de benodigde IT-voorzieningen aanwezig zijn, zoals toegang tot internet;
- de gevraagde dienstverlening door Opdrachtgever conform opdrachtbevestiging overeenkomt met de daadwerkelijke situatie en het verwachtingspatroon van de cursisten;
- het maximaal aantal cursisten is zoals in de opdrachtbevestiging is vastgelegd.
11.3 Afwijkingen
Voor afwijkende werktijden of werkzaamheden buiten Nederland gelden afwijkende projecttarieven.
12. Aansprakelijkheid
Opdrachtnemer heeft een verzekering afgesloten voor Wettelijke en Bedrijfsaansprakelijkheid. De polis is op aanvraag in te zien door Opdrachtgever.
Voorwaarde voor het ontstaan van schade van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Opdrachtgever de schade binnen één week na het ontstaan daarvan schriftelijk bij Opdrachtnemer meldt.
De Opdrachtgever is gehouden maatregelen te nemen die het risico op schade mitigeren en als zich schade voordoet de schade tot een minimum te beperken.
De totale aansprakelijkheid van Opdrachtnemer wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs en onder bepaalde voorwaarden (zie reclamaties) tenzij rechtens komt vast te staan dat de schade een direct gevolg is van grove schuld of opzet van de Opdrachtnemer.
Aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie, is uitgesloten.
De totale aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer voor schade door dood of lichamelijk letsel of voor materiële beschadiging van goederen zal in geen geval meer bedragen dan het bedrag dat onder de verzekering van Opdrachtnemer wordt uitgekeerd.
Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer van alle aanspraken van derden, waaronder opdrachtrelaties, ter zake van door Opdrachtnemer verrichte werkzaamheden en/of diensten, tenzij rechtens komt vast te staan dat deze aanspraken een direct gevolg zijn van grove schuld of opzet van de kant van de Opdrachtnemer.
13. Tevredenheid
De Opdrachtnemer evalueert alle opdrachten en deelt de evaluatie met de Opdrachtgever.
Voor uitgevoerde cursussen en trainingen geldt dat de evaluatie plaatsvindt aan de hand van de bevindingen van de docent en een deelnemerstevredenheid enquête. De enquête wordt door de in te zetten medewerker verstrekt aan de deelnemers.
Als de evaluatie aanleiding geeft tot bespreking, kunnen zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer daartoe het initiatief nemen. De uitvoerende medewerker zal bij de evaluatie worden betrokken.
Evaluaties vormen de basis in geval van reclamaties.
14. Toepasselijk recht
Voor zaken die buiten het bereik van deze verkoopvoorwaarden vallen geldt Nederlands recht.
Voorwaarden die afwijken van de Algemene Verkoopvoorwaarden kunnen enkel rechtsgeldig overeengekomen worden op basis van een rechtsgeldig ondertekende algemene samenwerkingsovereenkomst (mantel of partner) of specifieke offerte.
De geschillen welke tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer mochten ontstaan, zullen worden beslecht door een bevoegde Nederlandse rechter.